Waarom krijg ik een brief dat mijn energieleverancier mijn contract wil beëindigen?
Als u meerdere maanden niet heeft betaald voor uw energie, kan uw energieleverancier uw energiecontract beëindigen. Hierover ontvangt u eerst een brief. Bespreek met uw energieleverancier de mogelijkheden om uw contract toch te behouden. Als u geen contract heeft, moet Liander u afsluiten van gas en/of stroom.
Spoedaanvraag energiecontract
Is uw energiecontract al beëindigd door uw energieleverancier? Neem dan contact op met een nieuwe energieleverancier en doe een spoedaanvraag. Uw contract moet binnen 15 werkdagen na afmelding van uw oude contract ingaan.
Afsluiten van gas en/of stroom
Als u géén energiecontract meer heeft dan moeten wij u vanuit de wet afsluiten van gas en/of stroom. Wij sturen u hierover een vooraankondiging. Dan heeft u nog tijd om een nieuw contract af te sluiten.
Status van uw energiecontract
Neem contact op met uw energieleverancier. Heeft u een brief met een inlogcode van Liander ontvangen? Log dan in met uw code en bekijk de status van uw energiecontract.
Ik kan mijn energierekening niet meer betalen, wat nu?
In sommige gevallen kunt u een betalingsregeling treffen met uw energieleverancier. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier. Als u moeite heeft met het betalen van uw energierekening kan het zijn dat u heeft schuld hulpverlening nodig heeft. Hiervoor kunt u zich melden bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
Algemene informatie over schuldhulpverlening leest u op de website van de Rijksoverheid.
Let op: Ook na aanmelding bij een schuldhulpverleningstraject of bij de Energiebank moet u uw energierekening betalen.
Hoe kan ik betalingsuitstel voor mijn energierekening krijgen?
Als u uw energierekening niet meer kan betalen, dan kunt u hiervoor contact opnemen met uw energieleverancier. U betaalt uw energie kosten via uw energieleverancier. Vraag uitstel van betaling aan bij uw energieleverancier.
- Bel of chat met uw energieleverancier, dit is vaak sneller dan mailen.
- Lees de informatie op ConsuWijzer.nl.
Uw contract is beëindigd vanwege de stijgende energieprijzen. Wat nu?
Er zijn twee opties:
- Vraag telefonisch een spoedaanmelding aan bij een energieleverancier. Als u geen energieleverancier heeft, zijn wij verplicht uw aansluitingen af te sluiten van het energienetwerk. Meer informatie over afsluiting en energiearmoede leest u hier .
- Neem contact op met uw oude leverancier. Ga in gesprek over een betalingsregeling over de openstaande kosten. De leverancier kan u hiermee helpen. Daarna kan het oude contract weer hersteld worden .