Doorgaan naar hoofdcontent

Welkom! Deze website gebruikt alleen functionele en analytischecookies.

Liander Service

Ik ga terugleveren. Wordt mijn meter automatisch vervangen?

Ik ga terugleveren. Wordt mijn meter automatisch vervangen?

Nee, Liander vervangt uw meter niet automatisch. Dit gebeurt alleen wanneer de meter niet geschikt is voor teruglevering. Log in op uw aansluiting met uw postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van uw meternummer. Dan kunt u zelf controleren of uw meter geschikt is voor terugleveren. Terugleveren kan met een slimme meter of een digitale meter. Of zelfs met een draaischijfmeter, al kleven daar mogelijk nadelen aan. 

Slimme meter en digitale meter

Een meter is geschikt voor teruglevering als deze evenveel telwerken voor verbruik, als voor teruglevering heeft. Dit kan een digitale meter zijn, of een slimme meter. Is uw meter niet geschikt voor teruglevering? Dan vervangen wij deze kosteloos.

Nadelen terugleveren met draaischijfmeter

Als u een draaischijfmeter meter heeft, kan het zijn dat deze automatisch saldeert. U ziet de meter dan teruglopen als u teruglevert aan het net. Houd rekening met de volgende punten:

  • De draaischijfmeter is alleen geijkt voor energieverbruik. Voor het terugdraaien van de meter heeft er geen ijkproces plaatsgevonden. Dat betekent dat we niet kunnen garanderen dat de meter de teruggeleverde energie juist meet. Het kan voorkomen dat u meer energie teruglevert dan de meter registreert en dat u daardoor vergoeding misloopt. Dit kunnen wij niet controleren.
  • De kans is aanwezig dat de traditionele draaischijfmeter een teruglooprem heeft. Deze meters kunnen niet terugdraaien. Of draaien slechts beperkt terug. Dat betekent dat wanneer u op een (zonnige) dag meer opwekt dan u op dat moment verbruikt, de teruglevering niet wordt geregistreerd en u daar ook geen vergoeding voor krijgt.
  • De draaischijfmeters zijn verouderd en worden niet meer geproduceerd. Wanneer we de meter af moeten keuren, vervangen we deze door een traditionele of slimme meter.
  • Wij bieden u kosteloos een slimme meter aan. Maakt u hier geen gebruik van? Dan kunt u geen aanspraak maken op misgelopen saldering.